gezondheid

zeewier en gezondheid

Er wordt aanhoudend met veel enthousiasme gesproken in de internationale media over de gezondheidsaspecten van zeewier. Termen als "superfood, het voedsel van de toekomst, de nieuwe eiwitten, en het groene goud" gaan rond in alle talen. Volgens enkele wetenschappers is zeewier niet alleen gezond als voedsel, het kan zelfs medicinaal van belang zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het zeewier uit schoon zeewater komt (zie wereldproductie voor meer informatie).

Laten we even concreet zijn. Zeewier bevat eiwitten, maar de hoeveelheid verschilt per soort en seizoen. Onze Royal Kombu bevat 75% Kalium vs 25% Sodium. Kortom, meer "gezond zout" dan ongezond zout. Zeewieren zijn interessant vanwege de hoeveelheden calcium en ijzer, maar ook jodium (vooral belangrijk bij zwangerschap). De hoeveelheid vitaminen vs de hoeveelheid mineralen verschilt ook per soort en per seizoen. Daarnaast hebben wieren een lange lijst aan gezonde bestanddelen, ook al komen die ook voor in kleine hoeveelheden.

Hier een indruk over de gezondheidseffecten van het soort dat wij telen, Royal Kombu, onderzocht door universiteiten in het buitenland: www.theguardian.com/lifeandstyle/2006/apr/15/healthandwellbeing.features

En ook een breder artikel over de gezondheidsaspecten van zeewier in ons dieet: http://www.nutraingredients.com/Research/Add-seaweed-to-food-to-improve-heart-health-Danish-researchers-urge-industry

supercombinatie 

Wij drogen onze wieren onder 40 graden Celsius zodat alle voedingsstoffen behouden blijven. Een combinatie van groenwier en bruinwier in je dagelijkse dieet, is het meest gezond. Ze hebben ieder een heel andere samenstelling, waardoor de combinatie zo waardevol is. Vandaar dat wij in onze Zeewaar productlijn Zeesla en Royal Kombu combineren. De één met de nutrienten uit de zomer, de ander met nutrienten uit de winter.

Onze laboratoria testen laten zien wat er precies in ons zeewier zit. En dat is een indrukwekkende lijst aan mineralen, eiwitten, kalium, en vitaminen. Maar we willen ook graag meer weten over het effect van zeewier op onze gezondheid. Daarvoor is wetenschappelijk onderzoek nodig in Nederland zodat de gezondheidsaspecten van zeewiersoorten in kaart worden gebracht. Landen als Amerika en Engeland lopen nu voor, en dat zien wij graag anders. Zeewaar biedt daarom haar producten en expertise aan kennisinstituten en universiteiten aan die wetenschappelijk aan de slag willen met het thema gezonde voeding & duurzaam geteeld zeewier.

feiten

  1. De locatie waar zeewieren groeien heeft de grootste invloed. Schoon zeewater betekent gezond zeewier, maar vervuild water betekent dus ook ongezond zeewier. De Oosterschelde is een van de schoonste wateren ter wereld. Zeewaar laat de wieren testen door onafhankelijke laboratoria om er absoluut zeker van te zijn dat het supergezond is. 
  2. In het algemeen zijn wieren rijk aan eiwitten, en dat heeft de aandacht van de wereld getrokken in de afgelopen jaren. De hoeveelheid verschilt wel erg per type zeewier, en ook per seizoen. Naast eiwitten, mineralen en vitaminen hebben wieren ook andere interessante bestanddelen. Het is geen groente, fruit, of vis dus naast de voedingsstoffen die daarin voorkomen, hebben wieren  ook stoffen die nog vrijwel onbekend maar heel interessant zijn. Bruinwieren zoals Royal Kombu hebben bijvoorbeeld fucoidan, alginaten, en laminarin. Deze komen alleen in wieren voor. Naar de effecten van deze stoffen wordt in het buitenland al onderzoek gedaan omdat ze zo veelbelovend zijn (medicinaal). Op Wikipedia kun je meer lezen over de werking van deze stoffen die exclusief in bruinwieren voorkomen.
  3. Ieder zeewiertype heeft een andere samenstelling qua voedingsstoffen. Ze zijn dus niet allen op dezelfde manier gezond. En per seizoen is die samenstelling anders, dus het maakt veel uit wanneer het geoogst wordt en dat verschilt ook weer per zeewiersoort.

Zeewaar De eerste zeewierboerderij van Nederland.